söndag 7 oktober 2012

Jag tycker att det är roligt att skapa saker. Allt som är kreativt är kul. För mig är det en av källorna till glädje och välbefinnande. När jag var liten gillade jag att sy. Ett tygstycke tillsammans med en resårremsa blev en ursnygg och modern kjol till barbie-dockan. Resten av tyget blev ett fantastiskt täcke till hennes häst. Men intresset svalnade någonstans under skolåren. Jag insåg att det här med att sy nog inte var min grej i alla fall. I takt med textilfrökens kritiska ögon och skarpa order "Sprätta, sprätta, sprätta!" sjönk väl självförtroendet.


Men när jag så fick barn väcktes intresset igen. Jag bestämde mig för att lära mig sy. Själv. Jag började med enkla mönster, sådana som ger ett snabbt resultat. Det blev en del täcken och kuddöverdrag. Men ju mer jag lärde mig desto roligare blev det och efter hand vågade jag mig på lite svårare saker. Det var en underbar känsla att se mina barn i kläder som jag hade sytt. Jag var stolt och de nöjda och glada. 


Även om de är stora nu tycker jag fortfarande om att skapa till barn. De mönster jag syr efter idag är faktiskt i stort sett desamma som jag en gång började med. Jag utgår från något väldigt enkelt och lägger till något själv.

Att vara kreativ är något jag kan se fram emot, något som ger mig energi. Det är ett sätt för mig att ha kul och må bra. Man mår helt enkelt bättre om man ser till att ha kul med jämna mellanrum. Eller hur?

                 ♥
Kram
 

2 kommentarer:

  1. Vilken söt klänning. det är kul att sy men tyvärr gör jag det alldeles för sällan.
    Man borde ha en permanent plats för symaskinen.
    Kram :)

    SvaraRadera
  2. Så roligt att du hittade tillbaka till sömnaden! Så söt klänningen är - och det finns plats för en liten flicka att röra sig i den också. Vissa barnkläder som finns i affärerna är ju inte gjorda för barn - de är små minivarianter av damkläder. Så sorgligt. Men din klänning är GLAD!

    Kram

    SvaraRadera

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...