tisdag 12 mars 2013

Månadens favoritväxt - mars 2013

Den här månadens favoritväxt blir bergbambu Fargesia murielae. Hos oss är den en fin rumsavdelare i trädgården. Den växer relativt samlat, sprider sig inte okontrollerat och så förblir den i stort sett grön hela vintern.


Just nu ser den dock lite frusen och vindbiten ut så därför visar jag lite bilder från förra sommaren.






På ena sidan av det  uppbyggda uterummet, den som vetter ut mot trädgården, har vi byggt en låda som vi planterat bambu i. På så sätt har vi skapat en öppen grön vägg. Vad jag längtar efter att få ligga i dagbädden och höra rasslet från bambun!

✼✼✼

Kram på er 

6 kommentarer:

  1. Så fin din Bambu är! Vackra sommarbilder!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Bambu är sannerligen en underbar växt för oss som bor i de zoner där de kan växa. Dina sommarbilder får mig att toklängta efter rassel jag med.

    kram

    SvaraRadera
  3. Vad fin den var! Kul med något som är grönt på vintern också.

    SvaraRadera
  4. jag bara älskar bambu
    tyvärr bor jag i felzon lite för kallt
    undrar om man skulle kunna göra som du ha den i en låda/kruka och övervintra en planta i källaren
    när jag hade min koloni hade jag en stor planta
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  5. Skulle också vilja ha bambu någonstan i trädgården, men i zon 4 är den tydligen svår att få att trivas. Kankse i solen i en kruka?
    En skön söndag önskar EvaLinnea

    SvaraRadera
  6. Fin Bambu du har! Härligt med vintergrönt i trädgården.
    Ha det fint,
    Carina

    SvaraRadera

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...