måndag 7 oktober 2013

En av mina favoritväxter är


kärleksörten. Den trivs i alla lägen och kan klara sig utan vatten längre än andra växter = lättskött, vilket passar mig ypperligt bra. Den är dessutom vacker och det året om. 
 Jag läste att det i rotknölarna finns ca 10 procent kolhydrater som har en smak som påminner om nötter. Man kan äta dem råa men de bör kokas i 15 minuter. I de nyutslagna bladen lär det också finnas C-vitaminer och dessa blad kan man äta färska. I en överlevnadssituation anses kärleksörten vara en av de viktigaste vildväxterna. Svårt att inte älska denna växt.

Fler bilder på kärleksörten i min trädgård hittar du här och här.






3 kommentarer:

  1. Den är verkligen fin, tyvärr blir mina ibland så fula på hösten, som i år. Blommorna blir liksom brunsvarta, inget man vill dekorera med, direkt.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Håller med, det är riktiga överlevare. Och enkla att föröka!

    SvaraRadera
  3. Kärleksörten är minsann en vacker syn, speciellt nu på hösten när det mesta av perennerna vissnat ner. Här har vi dessutom redan fått snö, men Kärleksörten står kvar, röd och vacker!
    Tack för infon! Hade ingen aning om att man kunde äta dem! :D

    /Kitty

    SvaraRadera

Blir så glad för en hälsning! Tack!/Eva

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...